Sidor

tisdag 28 februari 2012

Tjock mandel- och kesopannkaka med chokladig kokoskräm


Ytterligare stekpannemat. Med recept dessutom! Använder min stekpanna dagligen. Ofta två gånger till och med.

Vet inte riktigt vad den här drömmen uppstod ifrån. Men jag kan lova att den satt där den skulle. Precis vad jag förtjänade efter denna motvindsdag. Helt okej kolhydrats-% för mina kvällsrutiner och galet god.

(På ett ungefär) gör man såhär: Blanda två ägg med 1/2 dl mandelmjöl, 150 g keso och kanel efter smak. Stek den tjocka smeten i smör på mellanvärme, typ 4:an, tills kakan går att vända. Du ska liksom hälla i allt på samma gång. En riktig tjockis till pannkaka alltså. Fortsätt stek den andra sidan och nöj dig inte förän den också har fin färg. Undertiden gör du kokoskrämen - lätt som en plätt. Det tjocka vita i kokosmjölksburken rörs ut med kakao och lite sötningsmedel eller flytande honung om du tycker det är nödvändigt. Den blir som mousse i konsistensen men smälter fint på den varma pannkakan, som jag förövrigt åt tillsammans med några bananslantar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar