Sidor

måndag 28 juni 2010

Midsommartårta


Det här är alltså tårtan jag bakade inför midsommaraftons firande. En riktig klassiker. Se själva;

Anslag:
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Ugn 200 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda de övriga ingredienser och rör försiktigt ner i smeten.
Häll i en smord och bröad form med löstagbara kanter och ställ in i mitten av ugnen och sänk värmen till 175. Efter 30 minuter är anslaget klart, ja om provstickan säger så vs.
Låt den svalna under en bakduk.

Vaniljkräm:
2 äggulor
3 dl mjölk
3 msk socker
1 msk potatismjöl
1 vaniljstång

Töm vaniljstången på fröna och lägg ner allt (inklusive "skalet") i en kastrull. Fyll på med resten av ingredienserna och låt sjuda under vispning på. När den tjocknat tillräckligt är den klar. Se upp så att den inte bränner i botten. Lämna den inte ensam.

Då jag hade en laktosintolerant i mitt sällskap, gjorde jag vaniljkrämen på laktosfri standardmjölk. Jag skar också ut mitten av tårtan med ett glas, för att kunna göra en egen lite bakelse till henne, med laktosfri vispgrädde.

Fyllning och topping består således av skivade svenska jordgubbar, vaniljkrämen och vispad grädde.

Ps. För er som kliar er i huvudet och undrar vad 17 jag gjorde med hålet i mitten, så kan jag avslöja att jag stoppade det proppfullt av hemmabakade maränger. För vad passar bättre med jordgubbar och vanilj, än just maränger?

Hoppas ni haft en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar