Sidor

måndag 18 januari 2010

Ceasardressing


Ceasarsallad är väl en rätt som de flesta har åsikter om. Ska den vara vegetarisk eller serveras med kyckling? Firrar i dressingen eller inte? Borde man överdriva med parmesan?

Salladen är helig för mig, och jag tycker att den ska innehålla extra allt. Då snackar vi knaprigt bacon, brödkrutonger, grovriven parmesan och grillad kyckling. Självklart är all annan sallat än roman bannlyst.

Här kommer i alla fall receptet på killer-dressingen:

en äggula
5 sardellfiléer
en vitlöksklyfta
1 dl riven parmesan
en skvätt citronsaft
vitpeppar
1 dl neutral olja

Kör alla ingredienser utom oljan i en matberedare. När blandningen är slät, häller du i oljan i en tunn stråle tills dressingen antagit majonäskonsistens.

Blanda dressingen med romansallat, mer riven parmesan och knaperstekt bacon. Lägg upp på en tallrik och servera med brödkrutonger och kyckling. Jag grillade min med flingsalt och nymalen grönpeppar.
Serverar du mig det här och jag är din för evigt. Hm. Nja, men jag hade blivit himla lycklig i magen.

1 kommentar: