Sidor

tisdag 26 januari 2010

Apelsin- och rosmarinbullar


Låter det läskigt? Tro 17 det! Ha örter sådär i bullar, som är heliga?!
Men satan vad goda de blev.

Receptet kommer från Svegro, ni vet det där företaget som levererar en massa färska örter, kryddor och grönsaker. Kika in på deras hemsida vetja. Fär finns det massor av spännande recept. Det vill säga, om ni är berädda att vidga era vyer... förståss.

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 tsk stötta kardemummakärnor
1,3 l vetemjöl och 1/2 dl till utbakning
1 ägg till pensling
pärlsocker och grovt hackad färsk rosmarin

Apelsin- och rosmarinfyllning

250 g mandelmassa
125 g smör, rumstempererat
1 dl socker
1 apelsin, finrivet skal och saften
1 dl Svegro färsk rosmarin, hackad

Sätt ugnen på 225 grader. Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 grader. Häll degvätskan i bunken och rör ut jästen. Tillsätt socker, salt och kardemumma. Rör ner lite mjöl i taget. Arbeta degen 5 min och låt den sedan jäsa ca 30 min under bakduk. Riv mandelmassan fint och rör ihop med smör, socker, apelsinskal, saft och rosmarin. Dela upp degen i två bitar, kavla ut och fördela fyllningen över degen. Rulla ihop och skär varje rulle i ca 20 bitar, lägg i kakformar på en plåt med snittytan uppåt. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Pensla bullarna med ägg. Strö över pärlsocker och hackad rosmarin. Grädda bullarna i ca 10-12 min. Tag ut plåten och låt bullarna svalna under bakduk.

Nu ska jag baka kakor av chocolat chip-degen som blev över från igår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar