Sidor

måndag 18 januari 2010

Köttgryta från Mellanöstern, fast från här. Såklart.


Det har doftat underbart från min spis hela eftermiddagen. Lite som lycka. Mycket som lycka. Hade jag kunnat, hade jag velat bjuda hit alla jag vill få lite lyckligare under fossingarna. Här får ni receptet i stället. Se till att sprida lite lycka i era egna kök, såhär i slasktider.

Din biljett till himlen består av:
800 g nötkött (grytbitar i 2cm-kuber)
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
en morot
en liten bit rotselleri
1 msk tomatpuré
1 msk råsocker
2 burkar (à 400g) hela, konserverade tomater
en kanelstång
3 stjärnanis(ar?!)
1 msk mald koriander
1 msk rosmarin
hackad spansk peppar efter smak

Grovhacka grönsakerna. Bryn köttet i omgångar i olivolja och lägg sedan över i en gryta. Tillsätt tomatpuré och råsocker och fräs i 2 minuter. Häll i grönsakerna, tomater och gryddor. Koka under lock tills köttet är mört. Kanske två timmar?
Oj, var det så lätt? Då var det ju bara att sätta igång!

Jag serverade med grönsaksbuljongkokt fullkornsbulgur, som jag förgyllt med en näve russin i slutet av koktiden. Krispig isbergssallat och en het bönsallad med urkärnad tomat och skogschampinjoner, gjorde att rätten kändes fräsch och komplett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar