Sidor

fredag 29 januari 2010

my second try


Tidigt i höstas gjorde jag och min vapendragare Nadja, ett alldeles förskräckligt misslyckat försök till att baka det franska glamorösa bakverket macaroons.
Om det var den ylande barnaskaran i bakgrunden, eller överdriven mängd kurantsaft, otålighet och barnslig nyfikenhet som fick våra små bakverk att se ut som något katten släpat in, låter jag förbli osagt. De blev hur som helst sliskesöta (tandtroll bara av att kolla), vilket är lite av macaroonens grej. En fluga, det är vad den är.
Idag gjorde jag ett nytt försök. Resultatet blev, som ni ser, en på tok för hög och fluffig maräng, men relativt slät och inte allt för sprucken. Mellanlägget blev av varianten körsbärssmörkräm. Och här sitter jag och hinkar i mig vatten, av en liten macaroon. Hujedamej.
I morgon tänker jag ge mig på't igen, men då ett annat recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar