Sidor

tisdag 26 januari 2010

Half Baked Muffins


Jag har stått och experimenterat i köket en stund idag också. Hur långt bak i tiden sträcker sig erat minne? Minns ni när jag bakade Ben & Jerry's-inspirerade muffins i slutet på november? Hur som helst har jag gett mig på't igen. Den här gången är det smaken half baked som stått modell. "En galen blanding av choklad- och vaniljglass laddad med fudge brownies och bitar av chocolate chip-kakdeg."

Det här använde jag mig av:

100 g Chocolate chip cookie-deg (gör ert favoritrecept men uteslut resningsmedel)
100 g fryst kladdkaka i bitar à 1 cm

muffinssmet
100 g smör
1 dl mjölk
1 1/2 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl kakao

Sätt ugnen på 225 grader.
Se till att ha kladdkakan riktigt kall (hälst fryst) och delad i småbitar. Likaså gäller det med kakdegen.

Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver.
Visspa ägg och socker poröst. Smält smöret och häll i mjölken. Rör ner blandningen i äggsmeten.
Rör försiktigt ner mjölen och bakpulvret.
Dela smeten på två bunkar och tillsätt vaniljsockret i en och kakaon i den andra.

Jag blandade i kladdkakan i chokladsmeten...

...och kakdegen i vaniljsmeten.

Fyll formarna upp till kanten och baka i mitten av ugnen tills provstickan inte blir kladdig när du varit där och petat.

Som tur var hade jag en lunchgäst på besök i mitt kök idag. Cillen uppskattade mitt lilla experiment, och jag tycker själv att de blev riktigt trevlig.

Den här kommer direkt från ugnen och som ni ser har chokladen (choclate-chipen) i degen smält sig till något alldeles underbart!

2 kommentarer:

  1. Åhhh min favoritsmak. De ser underbart goda ut.
    Du får lova att baka en massa när du kommer hit :)

    SvaraRadera
  2. hej! gillade detta riktigt mycket, men skulle jag kunna få receptet på din cookie dough? :)

    ellinoresange@hotmail.com

    SvaraRadera