Sidor

söndag 4 mars 2012

mitt mjukaste jag


Har precis varit och hämtat tvättberget och sitter nu och har det gött med kvällsmålet - En skål med keso, yofu, jordgubbar, quino- och dinkelpuffar. Så himla gott!

Puffarna av quinoa och dinkel plockade jag från Risentas lösviktsavdelning. De väger i princip ingenting, och kostar således inte mycket heller. Har inte hittat dem i egna förpackningar, men de ingår som ingredienser i flera müslisorter. Högt proteininnehåll (du får ju visserligen äta sjuka mängder för att det ska märkas, men ändå) och smakar som osötade kalaspuffar.


Inhandlade ytterligare två burkar keso innan. Tyckte övesta hyllan i mitt kylskåp såg ganska rolig ut. Jag sparar faktiskt förpackningarna, då de är perfekta att förvara grejer i. De två stora burkarna från Arla är fyllda med kikärtor och fetaost. De andra luras dock inte. Både Coop och ICA hade kampanj på småburkarna. Lika bra att slå till.

Fysiken har ett 70 minuter långt yogapass med engelska instruktioner nu på söndagkvällen. Hade velat gå. Men eftersom jag är så sjukt oeffektiv när det kommer till plugg, har jag inte alls hunnit med det jag hade tänkt. Dessutom har jag bara tre timmar till att utnyttja innan det är läggdags.

Har funderat över min kost under dagen. Jag är väldigt nöjd med vad jag äter och i stor mån även hur jag äter. Tack vare min höga aktivitet om dagarna, bränner jag fler kalorier än vad jag stoppar i mig. Det leder självklart till viktnedgång, vilket är varmt välkommet. Jag märker att det händer grejer. Fler hål i skärpet, sladdriga favoritjeans, inte lika fluffig runt magen och så vidare. Men det sker för långsamt. Jag är inte missnöjd med någonting, men vill ha tydligare resultat fortare.

De senaste 28 dagarna har jag ägnat 1150 minuter åt ren förbränningsaktivitet, dvs dryga 41 minuter/dag. Då hade jag ett uppehåll på fyra dagar pga sjukdom och tre vilodagar. Till förbränningsaktiviteter räknar jag spinningpass, cardiomaskinerna och power walks över 8 km/h. Utöver detta har jag gått på pump, yoga och styrketränat med fria vikter. Med andra ord - förbränning = hög. Med ännu fler ord - Jag är en hungrig tjej.

Jag vill inte sluta äta. Jag vill inte sluta äta kaka. Jag vill inte sluta äta ofta. Jag vill inte ändra på någonting. MEN något måste korrigeras om den här bruden ska orka lyfta sin egen vikt och kunna göra en chin. Och så är jag säkert för tung för att springa en mil också. Och för att kunna fixa upp-och-ned-vända yogaställningar. Och så är jag för rund om höfterna för att kunna ha på mig Ericas gröna sammetsklänning.

Inget av det spelar någon roll just nu. Det är gladlivet och jag är nöjd med hur det ter sig. Tänk vad mycket en inställning kan göra. Och fint väder. Och coola vänner.

Hoppas det framgår att oro inte är nödvändigt. Jag kommer fortsätta vara en mjukis, men kämpa mot en liiite bättre form än den nuvarande. Och jag kommer vara nöjd och må bra hela tiden. Och inte utsätta mig för någonting farligt eller ens i närheten av ohälsosamt. Det hade bara varit en förolämpning mot allt jag vet. Och jag kommer inte sluta att vara glad. Humöret hjälper mig i allt.

Lång text om liten tanke och där har plötsligt 20 minuter kvalitetspluggtid försvunnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar