Sidor

fredag 27 april 2012

Chokladgröt

God morgon. Vaknade upp med varghunger och inga färdiga gröt-burkar. Typiskt att dinkelgröten tar extra lång tid att koka. När jag postade ett inlägg med chokladgröt för ett tag sedan, fick jag önskemål om receptet. Jag minns inte triktigt vad jag stoppade just i den portionen, men idag blev det en liknande variant.
Det som ska få mig att fungera idag rörde jag ihop av 1.5 dl dinkelgryn, 1.5 msk ljusa physalliumfrön, 3.5 dl vatten, lite salt och en banan. Detta får koka på svag- till medelvärme i ungefär tio minuter. När gröten fåt finfin konsistens, drar jag bort kastrullen från plattan och blandar ner 1 msk kakao, 1 tsk honung och en äggvita. Hetsrör i gröten för att inte äggvitan ska koagulera. Idag fick den sällskap av keso och hallon.
En kopp kaffe med mjölk och ett glas citronvatten på det och jag har fått i mig en variant av standardfrukost à la Emma. Eftersom det är träningsmorgon, blir det en super cap som efterrätt.
vet ännu inte vad det blir för träningsform. Hinner egentligen med spinningpasset mellan 7 och 8 i nya salen. Det skulle bli mitt första pass på en evighet. Dock är jag inne i en period jag mest känner för att göra saker my way. Vi får se.
Upptäckte precis att jag gått upp en timma för tidigt. Datorklockan stämde inte med iPhone och jag känner mig ännu osäker på hur ljust det bör vara när jag stiger upp, så jag var tvungen att ringa mamma och checka. Mycket riktigt har något (någon!?) ställt fram iPhone till egyptisk tid. jag har alltså förlorat en sovtimma, men vunnit en timma fredag. Härligt. Nu ska jag rulla bollar av rawfood-smeten jag experimenterade fram så att mixerstaven osade igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar