Sidor

lördag 7 april 2012

Inkokt lax

Var ganska så inställd på att åka hem till Varberg över påskafton, men var världens tröttaste när jag vaknade. Promenerade i stället runt i stan och inhandlade lite förnödenheter på Lidel på vägen hem.
För att få lite påskstämning över annars ganska normal dag, lagade jag min bästa rätt. Vet inte om någonting vårigare än inkokt lax. Enkelt och gott.
Koka upp en lag på vatten, vitvinsvinäger och socker. (Ungefär 8,1,1) (Eller smaka av) (Eller googla fram exakta mått). Salta och släng i några hela vitpepparkorn, skivad morot, purjolök och citron. Låt lagen koka ihop en stund och lägg sedan i laxen. Sätt på ett lock och stäng av värmen. Laxen är klar efter bara några få minuter. Ät varm, ljummen eller kall.
Min lax fick sällskap av en sallad på råris, tomat, gurka, purjo, äpple, avocado, röd paprika, ruccola och en massa nymald vitpeppar. Lite lag fick agera dressing.
Allting blev plötsligt väldigt mycket varmare och vårigare. Nu vill jag dock ha påskgodis. Synd att mitt ägg slukades redan igår.
Igår bjöds det på sill och potäter med tillhörande prosecco hos Monique. Bra kväll som avslutades med fireballz på en långgata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar