Sidor

onsdag 30 maj 2012

Svamprisott utan ris

Ja, här kommer faktiskt ett recept. Äter oftast märkliga ihopsättningar av rätter. Mest för att få i mig allt jag behöver, men också för att jag är sjukt dålig på att käka samma sak flera gånger. Men den här måltiden måste jag ändå medge är ganska normal. Något att föreslå för andra. Speciellt er no-cabs-sayers. En GI-risotto. Risotto utan ris. Inte som cheeseburgare utan ost.

Hacka champinjoner och purjolök och fräs i riktigt smör och lite ekologisk rapsolja. Riv ett blomkålshuvud på den grova sidan och lägg ner i pannan när svamp och lök fått lite färg. Låt kålen fräsa med en stund innan du tillsätter mjölk (kan tänka mig att matlagningsgrädde och vitt vin skulle varit ännu bättre), svamp- eller grönsaksbuljong och torkade trattkantareller. Dra några tag med vitpepparkvarnen och låt allt puttra samman på medelvärme. När det inte är mycket vätska kvar tycker jag att du ska slänga i lite riven parmesan. Jag hade fetaost hemma vilket var himla gott det också. Men parmesan är ju det bästa av det bästa. Rör tills osten smält och krämat ihop sig med blomkålen, och blanda i lite pepprig ruccola. Servera med ännumera ruccola och några valnötter.

Så gottigott och så väldans roligt att lyckas med experiment i köket. Glöm inte att byta ut eller tillsätta ingredienser för att göra din mat perfekt för dig.

Ingen vidare proteinkälla i den här tallriken dock (osten är 10% fett och innehåller mer protein än fullfettsvarianten). Därför fick det bli en efterätt på kvarg/keso/kokosprotein.

Hittade noll motivation på gymmet. Trots att det inte var knökfullt vid fria vikterna skippade jag dem och körde 60-minuters konditionsträning uppdelat på CT och sluttande löpband. Körde naturligtvis igenom magen också, men har upptäckt att jag är värdelös på core-träning på kvällen, då magen är full av alla mål jag tryckt i mig under dagen. Bäst är utan tvekan morgonplankan.
Känner mig trots allt besviken på min insats vilket gör mig lite orolig. Jag har ju varit duktig och borde sänka ribban på mina prestationer. Okej kosthållning och konsekvent träning. Jag är grym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar