Sidor

söndag 1 juli 2012

Godaste grönsaksdippen och helgmys



Hej andra myskvällen på rad och välkommen andra utsövda helgmorgonen på rad. Inget kalas och ingen trötthet. Istället en pigg och fräsch tjej med lagom mycket energi till lite innan-jobbet-löpning. Med hurtiga 05.15 iställt på väckarklockan, och en skål over-night-oats på mandelmjölk, jordgubbsprotein, solrosfrön och physsalium (och kaffe så klart), är jag nu redo att ta mig ut i det härliga vädret.
Men först en liten uppdatering och lite tips:
Efter att ha mellanmålat på smoothie, både på förmiddagen och under min och Jossans fika på stan, var jag hungrig redan på tidiga kvällen. Det blev no carbs-tallrik med stekt (och ordentligt ihopkokt) soyafärs, krossade tomater och buljongtärning. En massa grönsaker fick agera sked till "färssalsan" och den goda... hm... dippen... guacamolen...
Vi kör ett recept va?
Rosta två vitlöksklyftor och en morot i lite olivolja i ugnen. Mixa sedan ihop dem med 1/2 avokado, 2 msk riven parmesan och 1 tsk majonäs. Men behåll bitar. Salta och peppra med nymalen svartpeppar. Göööööörgott.
Så. Var jag nöjd där? Knappast. Hade jag inte varit så satans pissnödig på väg hem från stan, hade jag stannat och köpt med mig en påse godis från Willys. Det händer ju aldrig.
Jag
handlar
aldrig
godis
ensam.
Det tar emot. Och så blev det även igår. Istället tillagades dessert av det som fanns hemma. Dvs söta persikor i ugnen med tunnt skivad getost och hemma-mixat hasselnötssmör. Tillsammans med en finhackad fruktsallad på nätmelon, kiwi, pink lady och apelsin, plus vaniljkeso, stillades mitt sötsug till den grad att jag kände mig tillräckligt nöjd för att sova. Ja. Efter de fyra sista avsnitten av Walking Dead.
Som sagt: arbete idag. Café. Kakor högt till lågt. Karaktär? Ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar