Sidor

fredag 6 juli 2012

Skedsmoothie

Ja, allt jag velat äta de senaste morgnarna har varit en tjock smoothie. En som ine är drickbar utan fluffig och krämig på samma gång. Sked nödvändig! Några har varit bäriga men favoritenhar ändå blivit den nötiga.
Igår var frukosten, som ni såg, något mer avanserad, då jag åt på båten. Därför blev det nya frukostfavoriten till kvällsmål/middag istället. Så här gör man:
Mixa ihop 1/2 fryst banan, tre tsk fettfri Lidel-kvarg, 1 tsk hasselnötssmör, 1 skopa proteinpulver med kokossmak, 1/2 msk physaliumfrön och lite salt. Länge och väl. Så slätt som möjligt.
Jag åt min med rostade kokosflingor, delade hasselnötter och en dust kanel.
Lite töntigt att lägga upp fler smoothie-recept kanske. Det man stoppar i mixern skiftar ju lite efter vad man är sugen på (och vad som finns hemma). Som vanligt bör man byta ut ingredienser efter tycke och smak. Hasselnötssmör mot jordnötssmör, och kokosprotein mot vanilj eller choklad t ex. Yum!

Hasselnötssmöret har jag gjort själv. Lätt som en plätt. Torrostade nötter (med skal) och neutral olja i mixern tills smörkonsistens.
Den här morgonen är det benen som ska lekas med. Stackars ben. De lever under ständig utsatthet. Mina vader bönar och ber just nu om att bli skonade. Icke sa Nicke! Today is the day.
Gav mig själv en timma sovmorgon då jag kom i säng senare än planerat (vem var idioten som glömt bädda min säng!?), men lyckades ändå vakna 05.40. Undrar varför jag inte behöver all sömn jag ger mig själv. Hur som helst: anledningen till längre sovning, var att jag hade tänkt träna på tom mage idag. Ett experiment alltså. Låter insane, jag vet. Men somliga säger att man presterar bättre, och allt som kan göra mig bättre är värt att prova. Risken finns väl dock att jag svimmar. Har med mig en proteinshake på mjölk och kaffe, jag kan dricka innan jag går till jobbet, ifall jag inte skulle klara mig till frukosten.
Uppdatering kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar