Sidor

söndag 15 juli 2012

Den där carbonaran

Ja. Och så hände det helt plötsligt. Jag har svängt ihop en portion pasta till mig själv. Pasta. När åt jag det senast? Brukar ju kolhydratsvägra, men då jag ändå bestämt mig för att vila hela dagen, kunde jag lika gärna trycka i mig lite fett och kolisar samtidigt. Kanske snabbar detta på min återhämtningsprocess?
Som säkert ingen missar, är det en klassisk carbonara som fått stå för "unna-sig-målet". Klassisk till den grad att jag bytt ut bacon mot à la Bacon från hälsans kök. Veggie-style alltså. Första gången jag testar dessa ovo-vegetariska rökta tärningar, och blev positivt överaskad av smaken. Fungerar absolut fint som substitut för fläskigt fläsk. I carbonaran i vilket fall.
Det är inte ofta köttet ersätts med produkter som den här, då de ofta innehåller ganska så mycket skit, och är rätt saftiga till priset. Men. Ibland så! Är du vego och cravar efter en riktig carbonra en dag, bör du definitivt ge à la bacon en chans.
Cravar du en riktig carbonara ska du dessutom genast skrota tanken på att använda äggvita eller matlagningsgrädde i smeten. Inte heller ska du överväga att riva ner något annat än den göttigaste parmesanosten du kan hitta på mejerihyllan. Alltså: äggula, vispgrädde och vällagrad ost. Så det så.
Krämigt till döden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar