Sidor

onsdag 11 mars 2009

An interview with myself by myself


Emma Hellberg. Foto: Emma Hellberg - who else?

Hej Emma! Eftersom vi redan vet alla tråkiga fakta om dig så skippar vi de där standardfrågorna, och går rakt på de spännande istället! Du bor ju i Nederländerna nu, hur känns det?

Tack, det känns himla bra. Dock finns det mycket jag saknar hemifrån. Men hade jag varit hemma, hade jag saknat något annat. Saknar är vad jag gör bäst. Jag kan sakna precis vad eller vem som helst, bra som dåligt, god som ond.

Finns det något speciellt med landet Sverige som du saknar?

Det skulle väl i så fall vara svensk mat. Men ärligt talat, varför skulle jag göra det? Den maten kan jag ju göra sjäv här. Men kanske jäst, färsk jäst. Det har de inte här, vilket jag tycker är konsigt. Nu håller jag på att lära mig baka med torrjäst. Jag gör framsteg!

Men det måste finnas någonting i Varberg som du saknar!

Självklart! Där finns en hel bunt med personer hela min kropp skriker efter att få träffa igen. Vänner, familj. Min Azta så klart. Jag kan inte gå förbi en hund utan känna en längtan som svider i bröstet på mig. Sedan så saknar jag att kuna promenera vid havet. Jag bor i och för sig inte längre ifrån havet nu, än vad jag gjorde i Varberg. Jag har bara inte lokaliserat riktningen än. Jag saknar också mitt arbete på Stinas. Jag trivdes så djävulskt bra där, med alla underbara människor som höll mig sällskap dagarna i ända. Och. Jag saknar att inte känna mig som en inneboende, även då jag är en del av den här familjen nu, så kan jag inte låta bli.

Vad har du för planer inför sommaren.

Eftersom barnen inte börjar sitt sommarlov förän i början av juli här i Nederländerna, kommer jag att fortsätta i samma stil som nu, en bra bit in på sommaren. Den 3:e juli kommer jag att flyga hem, förhoppningsvis i sällskap av Marie, för att stanna i två veckor. När jag återvänder här skulle jag verkligen vilja göra det tillsammans med en vän, då jag har en hel vecka kvar att vara ledig. Det finns nämnligen så extremt mycket som jag vill visa för er här! Vi har t ex gay pride festivalen i slutet av juli, som ska vara bland de bästa i världen. jag ser verkligen fram emot detta. Hela Amsterdam blir mer party än någonsin. Vi har också alla house/trance/dance music partyn, strandfester osv. Självklart hoppas jag på många soliga dagar vid havet också!

Ojdå, låter som en fullspäckad sommar. Hur ser våren ut då?

Den riktiga våren börjar närma sig med stora steg. Jag ser verkligen fram emot när tulpanerna börjar blomma. Då ska många utflykter med cykel till tulpanfälten planeras in. Sedan har vi ju Queens Day i april, som väntas bli en stor festlighet. Min mamma fyller 60 år, och den stora dagen ska firas i Amsterdam dagen efter, 13 maj. Inte att förglömma min egen födelsedag. Den 22: april fyller jag ju faktiskt 20 år. Det är ju nästan värt att fira.

Man blir ju lite smått avundsjuk på ditt liv när man hör om allt roligt du får vara med om. Finns det ingenting dåligt med att leva i Nederländerna?

Det finns det säkert. Jag kanske bara inte har märkt det än. Jag är inte lika smart som jag ser ut. Jag vet att du tycker jag ser smart ut!

Vad ser du fram emot mest just nu?

Jag ser fram emot att träffa min mamma och pappa på Las Palmas på onsdag, Torstens bröllop, och att få bära mina nya kläder.

Vad är du rädd för?

Mycket - urval. Att vecka ett barn när jag går ner för trappan om kvällarna. Att gå vilse på Madrids flygplats. Att något ska hända med någon kär, när jag inte är där. Att jag inte ska få med mig alla mina grejer hem, när jag åker tillbaka till Sverige i januari.

Vad skulle du vilja göra med 3000 kr?

Hälsa på Shams i London. Gå på små gulliga caféer, shoppa på Oxford street, dansa på de alternativa klubbarna, kolla läget på hennes universitet. Leva livet helt enkelt.

Och för 10 000?

Jag kan i och för sig inte göra så mycket för de pengarna just nu, mer än att leva godare. Shoppa och supa på helgerna mer. Jag har liksom ingen tid att resa, vilket jag antagligen skulle ha gjort för dem annars.

Vad vill du ha?

En monsterbil.

Vart vill du åka?

New York

Den första semester som kommer upp i ditt huvud:

Malta, St. Julian Bay - med Erica, förra året.

Var det din bästa semster?

Inget slår Indien 2007. Men den är dock inte långt efter.

Vad är din största last?

Onyttig mat. Usch, det kryllar av den här!

Vad borde du göra mer?

Motionera. Jag borde sätta igång med att springa på kvällarna. All min kondition är som bortblåst.

Vad läser du just nu?

New Moon av Stephenie Meyer.

Vad ser du på på TV:n?

Jag tittar inte på TV. Datorn är min TV.

Senaste köp:

Ett par solbriller i leopardmönster från H&M.

Hur mår dina växter?

För jävligt. Fikusarna dör på grund av vätskebrist, Aloe veran av överbevattning och svåra fallskador (brutna armar och blomsterstjälkar) och Bali, ja hand fick någon konstig gasförgiftning när Robin delade sängplats med honom.

Är du nöjd med ditt utseende?

Lustigt att du frågar det. I vanliga fall skulle jag svarat "nej, absolut inte". Men just idag känner jag mig ganska bekväm i mig själv. Dock undrar jag om någon har klippt av mig en hårlock i sömnen.

Vi säger att jag hade magiska krafter. Vilken bortgången person skulle du då vilja skicka en hälsning till?

Lätt. Min morfar. Han var den snällaste person man kunde tänka sig. Han var verkligen en sådan där typisk farbror. En sådan som jag älskar så förfärligt mycket. Jag skulle vilja berätta för honom vad jag gör nu, hur det gick för mig i skolan och hur mycket jag saknar honom. Jag vet att han skulle bli så stolt över mig. I och för sig hade jag inte behövt berätta allt detta, då jag vet att han redan är väl medveten om det. Så, jag hade nog bara sagt "hej"!

Okej 10 favoriter:

Lärare: Kenneth Pettersson - Jag har haft tur med lärare, men han tog nog rekordet!

Bär: Jordgubbar - Inte för att de är godast utan bara för att!

Klädesplagg: Kjol

Sällskapsspel: Risk

Alkohol: Vin - Bränner lagom i halsen och gör dig varm.

Sport: Frispie eller volleyball - Jag säger båda eftersom de är strandssporter. Typ.

Frukost: Farmors havregrynsgröt med russin och äppelmos - Den smakar exakt likdant när jag gör den, men det är ändå inte samma sak.

Tandkräm: Colgate Sensitive - Den ända som går att ha i munnen.

Låt: Aldrig i livet att jag skulle välja en sådan. Jag väjer en musikvideo i stället; Thinking of you med Katy Perry.

Skådespelare/spelerska: Den var också jäkligt svår. Jag säger Emeli.

Tack så hemskt mycket för att du ställde upp på det här. Nu känner i alla fall jag att jag har fått lite mer hum om vem du är. Ha det så bra på Las Palmas och lycka till i framtiden!

6 kommentarer:

  1. åå jag saknar bali!

    SvaraRadera
  2. Yeeey!!:D saknar amsterdam och dig! och kanters!

    SvaraRadera
  3. Det är jag som har klippt av ditt hår, för jag vill ha ditt hår!

    SvaraRadera
  4. Okej, jag kommer i augusti lagom till pride då! ;) Hoppas allt är fint annars!

    SvaraRadera
  5. haha..jag undrar lite över ditt val av lärare?!

    SvaraRadera
  6. Londons gator väntar på dig.

    SvaraRadera