Sidor

tisdag 31 mars 2009

i/need/you


Idag fick jag nog av att vara sugen på kanelbullar. Två hissfärder med minikundvagn och ett x antal ojäst-deg-rapar senare ligger de nu 50 stycken gyllenbruna softisar, väl inpackade i påsar och undanstoppade i frysar och skafferier. Att baka med torrjäst är ändå inte så svårt som man kan tro. En viktig faktor är att degspadet måste vara varmare än när man bakar med färsk. Här i Holland får man också vara lite noga med att kolla hur många gram det är i paketet. Bakar man efter ett svenskt recept kan det stå "ett paket torrjäst", vilket brukar innebära 12 gram. I ett paket här kan man räkna med att finna 7 gram i paketet.

Och det här inlägget började inte alls husmor?!

Jag hade tänkt att dammsuga idag. Jag sket i det. En smula eller två har väl ingen dött av? Eller var det smulor som tog livet av den stackars Kung Erik? Nej, det var ju en semla. Eller hur Marie! Ett fniss från min nos.
Jag köpte påskliljor till mig själv som jag ställde i en glasburk som jag placerade på min kista och som jag nu väntar på ska slå ut. Det är ljust så länge nu. Det är verkligen vår. Jag vill bara ut, dra till stora lekplatsen och spela basket med Robin!
Dessutom är jag så extremt sugen på att börja gymma igen. Att DJ joinade klanen idag, gör ju inte saken bättre. Än så länge får jag väl hålla till godo med mitt springande. I morgon är det dags igen!

För morgondagen har jag också i smyg planerat en picknick i en Amsterdamisk park. Kanske ett besök på cafét 'T blauwe theehuis, Det blå tehuset. Kanske till och med en liten skräckhistoria i Amsterdam dungeons. Men dessa planer går ju så klart inte att genomföra utan en vän. Så hoppas, hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar