Sidor

onsdag 13 juni 2012

jakten på pärlor

Igår eftermiddag tog jag med mig den här snygga bruden till ett soligt Varberg.
Vi grillade teriyki-marinerad lax och åt det tillsammans med grön sparris, supersallad med torrostade mandlar, och yoghurtsås (persika/koriander/lime/gräslök). Och bästa föräldrarna så klart! På kvällen åkte vi runt kusten och beundrade solen när den sakta men säkert jobbade sig ner mot horisonten. Längst ut på Getterön hittade vi en bekväm klippa där vi åt svenska jordgubbar med den nya citrus-kesellan blandat med vispad grädde.
När vi inte fick plats med mer frisk småstadsluft i lungorna, åkte vi hem och tittade i kokböcker tills vi somnade.
Ungefär tio timmar senare vaknade vi upp och njöt av en brakfrukost på altanen. Blåbärsgröt kokt på proteinmjölk, med keso, hallon och kardemumma. Och en liten plocktallrik med honungsmelon, avokado, körsbärstomater, brieost och ägg. Två koppar tassimo-kaffe på det och vi var redo att möta...
...Astrid! Ericas nya familjemedlem. Vill gråta lite över att hon inte fick följa med mig hem. Vilket charmtroll!
Under dagen har vi mestadels spatserat runt Varbergs finaste gator och tittat runt på torghandeln.
En minisemester av bästa sort. Är tyvärr alldeles allergi-matt och förkylnings-slö. Det sitter mest i ögonen, näsan och huvudet. Är trött och har världens segaste ben. Därför har jag gjort den här dagen till en vilans dag. En mysdag. En dag för slappisar. Cykeltur och vardagspromenerande får fylla kvoten av förbränning.
Istället för gym den här kvällen, blir det äventyr med den bästa jag vet. En fjärde kopp kaffe på det...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar