Sidor

fredag 1 maj 2009

Queensday

Igentligen hade jag tank vara lite bloggfri i helgen. Ar ju just nu i Naverdal dar jag spendera de tva kommande natterna. Huset som vi bor i ar stort och fint. Tradgarden ar enorm och solig. Jag kommer att trivas.

Nar jag kommer hem till Heemskerk igen ska jag visa er en mangd bilder med total perfektion. Queensnight och queensday var helt galer. Jag har aldrig varit med om nagot liknande, och jag onskar jag hade ord att beskriva upplevelsen.
I fredags tog jag ju mig som jag namnde sist, mig till Marie. Vi at en god middag med hennes familj innan vi akte in till Amsterdam och Florians lagenhet. Dar var redan cirka 8(?) manniskor i full fard med att grunda infar en grym natt. Min tidsuppfattning ar sa gott som bortblast, men jag skulle tro att vi drog in till Amsterdam centrum runt tva. Hur som helst spenderade vi minuter, timmar whatever i ett orange hav. Jag har aldrig sett sa manga manniskor kladda i denna farg pa en gang forut. Coolt! Efterfestade gjorde vi pa Florians tak, pa Florians balkong, i Florians trappa och i Florians sov-/vardagsrum. Vi dansade sjuka danser, drack sjuka mangder ol och lyssnade pa fageln rager. (Ja, jag ar fortfarande mor)
Timmarna gick, solen steg upp men vi gav oss val inte for det. Festandet fortsatte och nar klockan hade slagit nio tyckte jag att det var dags att dra med mig Marie ut pa Amsterdams gator. Pa Queensday ar det free-market-day i Amsterdam vilket innebar att langst gator och grander trangs gamla som unga om platser att salja precis vad som helst pa. Bocker, klader, skarmaskiner, all gammal skit som man inte langre har nagon nytta av. Pa en pub pa ett horn tog vi ytterligare en ol. Det borde egentligen ha varit ett glas vatten, men halla? Hur ofta ar det Queensday? Vi fortsatte att spatserade runt, fulla och lyckliga. Var sista ol intogs pa leidseplein, i ett virrvarr av orangea hattar, fjaderboor, solbrillor och flaggor. Jesus vilket galet party.
Till slut lyssnade vi pa vara ommande kroppar och gick i snigeltakt (folkmassor i massor) till Vondelpark. Dar satt folk nastan pa varandra. Vi lyckades hitta Florian och kompis, sovande i fosterstallning vid en av sjoarna. Vi var inte sena med att falla i tans bredvid dem. Jag vet inte om det var alkoholen, somnbristen eller temperaturen, men jag borjade frysa riktigt ordentligt. Inget mer sovande for mig alltsa. Men en kvart duger val? Vi trottnade sa klart pa slappandet i parken efter ett par timmar och borjade bege oss mot centralstationen for att ta 51:an till Amstelveen, en varm dusch och en kvarts somn i en riktig sang. Den har promenaden tog oss anatgligen fem ganger sa lang tid igar som den hade gjort en vanlig dag.
Nar vi kom hem fick vi hora av B om attentatet mot drottningen. Vad kan man gora annat an att halla handen for munnen och rysa med hela kroppen? Shock.
Detta marktes tydligt nar vi sedan akte tillbaka till Amsterdam, i sallskap av Ulla och Lennart. Sjalvklart var manniskor fortfarande fulla och glada, men jag tror att det hade varit annorlunda utan ett attentat.
Till sist maste jag namna nagra ord om skapet. Fy 17 vad ackligt Amsterdam var igar kvall. Lika orange och glatt som de varit pa dagen, lika smutsigt, kletigt och illaluktande var det fram emot kvallen. Du kunde inte hitta en hel kvadretmeter utan tomma olburkar, hamburgerpapper eller ihopknycklade cigarettpaket. Trist. Hade jag varit troende hade jag bett en Gud-hjalpe-dig-bon for alla de stackarna som fick stada upp skiten.
Med detta sagt kan jag nu njuta av mina tva dagar i Naverdal i lugn och ro. Vem vet, kanske kommer det ett inlagg till eller tva. Men nu ska jag bara ga langpromenader med hundarna (Rose - golden retriever & Casper - labb) i skogen, dricka iskall roseprosecco i hangmattan, lasa bocker och ata jordgubbar och hollandsk sparris.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar