Sidor

lördag 26 november 2011

don't believe everything you think

Jag har rakt hår och en rygg utan fräknar. Jag har få synliga ben och hy som visar att det rinner blod genom mig. Jag har ett hjärta på utsidan av bröstet, en stortånagel som är målad sedan september och en fryst pizzaslize på väg upp. Jag har funderingar som värker, för lite vin och favoritlåtar som inte förklarar allt. Jag har tänder som aldrig kan bli rena, ett rum som doftar kyla och dyrt shampo och ett kylskåp som pratar med mig när jag inte svarar. Jag har dammiga möbler och en låda full med ihopvikta underkläder. Jag har blåmärken utan historia, drömmar om folk som ännu inte blivit till och en sko med hel dragkedja. Jag har någon som gillar att se mig dansa, någon som blir glad av mina kladdiga ögon och någon som inte bara går förbi mig. Jag har en för högt uppsatt ribba, en avsaknad på karaktär och en prestationsångest från en annan planet. Jag har ord bakom pannan, en penna från flygbussarna och påhittad fiktion. Jag har en gåva att ge bort, en kaka att baka och en TV-skärm som visar allt jag gör. Jag har en spis som går på timer och en morgondag full av tid. Jag har en inkomst att spendera, ett begär att tillfredställa och en växt att fostra. Jag har något som glänser, något att skrapa bort och två stulna ketchuppaket från Burger King. Jag har en passion för regn och ett hörn av kärlek. Jag har två olika gardinlängder, en granne från indien och en längtan efter ålderdom. Jag har en nyfikenhet på liv, en nyfikenhet på död och en nyfikenhet på moln. Jag har en tidsmaskin och ett öppet skåp. Jag har en chokladfläck i min handflata, en riktig flata och någonting trasigt. Jag har ojämna skuggor och en fruktansvärd hållning. Jag har ett behov, en nördig uppsyn och någon att inte föra en konversation med. Jag har matchande mönster och en längtan efter fred. Jag har en dåtid, en nutid och en framtid. Jag har en sjukdom och en hälsa. Jag har en vetskap, en bur utan kruka och en vänskap. Jag har ett ohemligt språk, en ofrivillig talang och en dålig kondition. Jag har ett fotografi på någon intetsägande och en föreställning av någon välkänd. Jag har en häst, ett horn och en idé. Jag har en drömfångare som inte fungerar och ett hav som inte förstår. Jag har ett minne att bygga på, matrial att bygga med och ett mod oförmöget att sammarbeta. Jag har en tår någonstans långt bak och ett fniss någonstans långt ner. Jag har en dagbok du aldrig kommer läsa, en lista att bocka av och femhundra mil att gå. Jag har något lätt att bära, ett busskort som gått ut och en vals jag funderar på att skippa. Jag har något fint bakom mina ögonlock och en kursbok att öppna. Jag har så mycket och önskar mig så lite.

1 kommentar: