Sidor

måndag 6 december 2010

Julig kladdkaka


Lagom till 2:a advents-myset plockade jag fram varsin portionsförpackad bit av den ultimata kladdkakan i julskrud, ur frysen. Det är alltså mitt favoritrecept på denna "svensson"-kaka, som jag förjuligat med lite pepparkakskryddor och paranötter. Här får ni receptet på julgodis nr 2:

150 g smör (riktigt så klart)
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 msk pepparkakskryddor (egen blandning eller färdigköpt om du inte är 100 på vad det är för något)
1 dl paranötter eller valnötskärnor

Ugnen ska vara på 175 grader.
Smält smöret i en rätt så stor kastrull. Ta bort den från värmen och blanda i socker, kakao, vaniljsocker och kryddorna. Rör i ett ägg i taget. Jag brukar använda mig av en slickepott. Allra sist blandar du i mjölet och nötterna. Smaka gärna på smeten. Du kanske vill ha mer julsmak? Eller mindre? Attans i så fall!
Kleta ut smeten i en smord springform (En sådandär rund med löstagbar kant) och ställ in kakan i nedre delen av ugnen. Lämna den inte där i mer än 20 minuter. Helst typ 18 och en halv.

Den här kladdkakan smakar som bäst när den är kall. Jag har alltid några bitar i frysen. Perfekt att ta fram när Robin kommer på besök.
På andra advent fick den sällskap av en klick vispad grädde och lite rocky road-smulor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar