Sidor

tisdag 2 februari 2010

Getostsallad nr 2

Usch och fy och kräks. Mer deprimerande start på februari månad får man leta efter. Det finns inte mycket som piggar upp nu inte. Nej, inte när snöblandat regn, underkylt regn och snö, yr i luften och in under jackan. Dagarna är korta, men alldeles för långa. Marie är i Holland och Erica har bestämt sig för att andra sidan klotet är en bättre plats än här.
För att inte snöa in mig helt på deppet, nostalgikollar jag på OC och lagar mina godaste rätter till middag. Se bara vad det blev igår!

De som står mig närmast har nog insett vid det här laget att getostsallad är min bästa maträtt. Getostsallad från Albert Hein är finast, men gör jag den själv så brukar (så här blev det igår) det bli såhär:

några skivor god getost (jag gillar den billiga varianten utan "skal", men den tycks de inte sälja i Sverige)
färsk spenat
tomat
valnötter

halländsk ekologisk rapsolja
pressad vitlök
gräslök
flingsalt
pepparmix

strimlad vitkål
morot
gul lök
broccoli
paprika

grekisk honung
ekologisk vit balsamvinäger
dijonsenap

Skär upp grönsakerna i önskad storlek och marinera dem i olja, vitlök, gräslök, flingsalt och pepparmix.
Skölj spenaten och låt den rinna av ordentligt.
Rör ihop en dressing på två delar honung, en halv del vinäger och ytterligare en halv senap.
Fräs grönsakerna i en riktigt het panna tills de blir lite mjuka. Jag gillar när det fortfarande är tuggmotstånd.
Servera salladen med spenaten i botten, grönsakerna, tunt skivad tomat, ost och valnötter. Osten kommer smälta och bli sådär krämig över de varma grönsakerna.

Det räddade min måndag i alla fall. Ikväll blir det en minestrone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar