Sidor

söndag 4 oktober 2009

Getostsallad - among other things


Getost-sallad är nog bland det bästa jag vet. Den perfekta måltiden. Det här är vad jag vill bli serverad på min dödsbädd.
Vore jag du, så hade jag grillat en massa grönsaker i vitlöksolja, lagt dem på ett täcke av pasta och babyspenat. Skurit några skivor av den där underbara osten som inte är för stark men inte heller för klen, och lagt på toppen av det färgglada grönsaksberget. Kasta gärna på några valnötter och lite soltorkade tomater när du ändå är igång, innan du ringlar över en hemmagjord dressing på honung, vinäger och senap. Om det ändå vore tillåtet att äta samma rätt veckans alla dagar...

För att inte låta ämnet om föda springa iväg allt för långt, så kan jag ju berätta att gårkvällens frosserier tog mig till ett helt nytt stadie av illamående. Efter en marängsviss (med banan, utan maräng och chokladsås) till middag, rekomenderar jag starkt att du väntar några timmar innan intag av chips och godis. Nu tackar jag han-där-uppe för att det är en hel vecka kvar till nästa gång jag tänker unna mig något ut över det vanliga igen.
Men mysigt hade vi det - jag, Marie och Nadja... och den galna bebisen.
Under tiden jag funderade vidare att låta den lilla Budha flyta iväg i en korg på kanelen eller inte, längtade mina kära vänner efter en egen illröd och gallskrikande klump. Ni kommer bli världens finaste mammor. Hon somnade till slut, efter några knorr och falskkräkningar, så vi fick sett den knäppa filmen The Proposal. Innan vi själva slöt våra ögon för natten hann vi också med Låt Den Rätta Komma In. Oscar och Eli måste ju vara de sötaste 12-åringarna i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar