Sidor

torsdag 15 oktober 2009

it's a loterie

Inomhusdag. Jag har varit ute. Visst har jag det. Säkert i en halvtimma. Vädret har varit perfekt, sol och "värme", men jag har bara inte kommit mig för.
Vad jag har kommit mig för är en sats bullar. En halv klassiska med guldpärlor på toppen, och en halva med annat jag tycker om där inuti.
Nu halvligger jag här på min soffa, med magen instoppad i de lösaste mysmyxorna som kan tänkas. Någon råkade visst smaka på degen. Någon lyckades visst också stoppa i sig en alldeles färsk kanelis, direkt nyuttagen från ugnen. Oups. Gör man sådana misstag, ja då får man allt ligga här med en jäsande mage och rapa, precis som om man hade druckit ett helt träd av sockerdricka. Att detta staff har pågått sedan klockan 11, bryr sig inte han där uppe om.


Jag tycker om att ha mörkt farinsocker, honung och kanel (såklart) i mina bullar. Mandelspån har jag gärna både inuti och utanpå. Det påminner mig om farmor. Det bara gör det. Farinet ger en sådan fin mörk färg.

De klassiska bullarna fick trivas bäst de ville i de fula orangea formarna.

Ikväll åt vi vegetariskt. Äggplanta och zucchini i en grön curry-cocos-sås, med en snirklande omelett och cashew på toppen. DJ blev inte alls nöjd med sin skapelse. Det var bara jag, med min pysande deg-mage som uppskattade rätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar