Sidor

torsdag 29 oktober 2009

Meat Casserole

Hej och hå. Idag får ni stå ut med en receptvåldtäkt. Det är nämnligen detta som jag har ägnat min dag åt. Vi börjar med köttgrytan som får änglarna att pissa i munnen på DJ. Jag hoppas ni har översikt med bildkvaliten.

Till den här grytan använde jag:
600 g nöt
två morötter
två gula lökar
en röd lök
en solo-vitlök
en bit av en rotselleri (kanske 100 g)
två köttbuljongtärningar
två lagerblad
två liter vatten
färsk timjan
två dl torkade trattkantareller
två dl grädde

Hacka ner lök, morot och rotselleri i cm-stora bitar och bryn dem i smör-smör på hög värme tills de blir mjuka och har fått färg.

DJ:s systers arbetskamrat slaktade sin tjur - därav överflödet på mört, saftigt och smakrikt kött i vår frys. Skär ditt nöt i kuber à två cm.

Bryn också dessa i riktigt smör tills de får en sådan där fin yta runtom.


Dumpa ner allt det brynta i en stor gjutjärnsgryta. Fyll på med vatten, några lagerblad och ett par buljongtärningar. Locket ovanpå och en liten tanig låga under.

...och en himla massa kärlek förståss.

En hel drös av timmar senare har vätskenivån halverats, grönsakerna börjar bli krämiga och köttet har trådat sönder. Då kan du slänga ner en kvist timjan. På med locket igen.

Ungefär 45 minuter innan servering, ställde jag in en plåt med klyftpotatis i ugnen. De fick mysa i 200-gradig värme tillsammans med färsk rosmarin och en nypa havssalt.

Nu blandade jag också ner en stor skvätt grädde och några torkade trattisar.

På grund av bristande ljus var det omöjligt att få en aptitretande bild på upplägget, men så här såg Zoë ut när hon upptäckte att 600 g tjur var borta för alltid. Vem behöver diskmaskin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar