Sidor

måndag 1 februari 2010

Kladdig kolakaka med russin


Som sagt, dags att börja baka till min farmor. Då hon inte kommer ut speciellt ofta, blir vardagsmaten ganska trist och upprepad. Då är det kul om man kan passa på att bidra lite till den annars så grå och intetsägande fikastunden.
Förr om jularna, hade farmor alltid med sig en hemmagjord fruktkaka till oss. Den var hon expert på. Nu har jag gett mig på något riktigt saftigt och kladdigt. En kolakaka fullproppad med söta små russin. Receptet är snarligt Nigellas, men med några små ändringar.

Det här behöver du:
1.25 dl farinsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1.25 dl mjölk (jag använde 1.5%)
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
50 g osaltat smält smör
200 g russin

2.5 dl farinsocker
25 g smör
5 dl kokande vatten

Ugnen ska bara på 190 grader.
Börja med att blanda 1.25 dl farinsocker med mjöl och bakpulver i en bunke. I en annan bunke visspar du ihop mjölk, ägg, vaniljsocker och smält smör. Rör ihop de båda blandningarna och tillsätt russin. Häll smeten i en smord form och strö över 2.5 dl farinsocker. Klicka på smöret och häll över det kokande vattnet. Visst låter det dumt, men lite på mig. Ställ in kakan i mitten av ugnen i 45-60 minuter. Lätt som en plätt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar