Sidor

måndag 9 november 2009

Mammas kyckling


Det här är ett sådant där recept som går från vän till bekant till släkting osv. Min mamma fick det av sin väninna Beppan, och kallar alltså rätten för Beppans Kyckling. Jag kan ju inget annat än att kalla den för Mammas Kyckling. Här i Heemskerk kallas den för Emmas Kyckling och vi är redan inne på andra omgången på sju dagar. För ofta om du frågar mig. Inte alls för att den inte smakar fluffiga får, nej för att mat ska man inte tjata ut.

Till två tjejer och en stor man behöver du följande:
1 grillad kyckling
2 paprikor i olika färger (helst inte grön om du nu inte är värsta fanet)
3 dl visspgrädde
1 1/2 dl mango chutney
sambal eller annan chilipasta
currypulver
vitlök
(Den här gången använde jag också i en klyftad rödlök, vilket uppskattades av lökälskarna)


Visspa grädden och blanda i mango chutney och sambal, curry och vitlök efter smak.

Hacka paprikorna och löken. Slit sönder den grillade kycklingen i småbitar och lägg alltsammans i en form. Bred över grädden och swish in i ugnen!
Nu vill jag bara flika in att kycklingen jag använde var grillad i huset och hade skivad vitlök under skinnet. Tror ni att det luktade gott här eller?!

200 grader i 30 till 40 minuter. Hur krispiga grönsaker vill du ha egentligen?
Ju längre tid i ugnen, desto mjukare paprika och rinnigare sås.
Vi hade ris över från gårdagen. Det wokade jag upp tillsammans med en finhackad schalott, curry och gurkmeja i en skvätt olivolja.
Den här rätten är absolut som godas i sällskap av ris, men passar också alldeles utmärkt i ett wrap med en massa sallad.
Ps. Den här rätten går svinbra att förbereda. Pyssla ihop allting idag och kör momentet ugn imorgon! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar