Sidor

måndag 2 november 2009

Butterfly cake


I lördags bakade jag en tårta till Skyes 6-årskalas. Självklart i form av en fjäril, då hon fullkomligt älskar allt som har med fjärilar att göra. Och jordgubbar så klart. Jordgubbar och godis.

Inuti tårtan skulle jag ha ett godisfluff. Jag valde Malacos Truly, bara de röda såklart!

Klipp sönder godiset i så små bitar som möjligt. Då smällter de fortare i grädden. Ta ungefär 50 g godis till 1 dl grädde.

Grädden får inte koka, och inte lämnas ensam.
Ställ in grädden i kylen när allt godis har smält.
Vispa med elvisp till ett fluff.

Jag gjorde en tårtbotten genom att vispa 4 ägg och 5 dl socker poröst. Sedan blandade jag i 6 dl vetemjöl, två tsk bakpulver och 2 dl ljummet vatten. Ner i en bröad form och in i ugnen på 175 grader i 45 minuter.

Dela anlaget i tre skivor och sedan en gång på mitten. Byt plats på bitarna, så tårtan får formen av en fjäril. I min tårta valde jag att ha jordgubbssylt och godisfluffet på första skivan.

Nästa lager bestod av vaniljkräm blandat med färska jordgubbar.

Sedan täckte jag såklart hela altet med vispad grädde, färska jordgubbar och godis.

1 kommentar: