Sidor

tisdag 11 oktober 2011

Kanelbullekungarna

För att jag inte ska glömma av världens förmodligen bästa kanelbullerecept (och för att jag inte kan fokusera på hemtentan när grannarna dammsuger och hunden skäller sönder strupen), får det en hedersplats här i bloggen.



Degen:
5 dl mjölk

150 g smör

1 pkt jäst för söta degar

2 dl strösocker

1 tsk salt

1 tsk mald (mortlad blir ju så klart allra bäst!) kardemumma

150 g kesella

16 dl manitoba cream (ni vet det där väldresserade vetemjölet)

1 ägg


Fyllning:
250 g smör (riktigt!)

3 msk kanel

2 dl strösocker

1 msk vaniljsocker (äkta, inget syntetiskt studentbudget-skit)
Höfta och överdriv gärna med all fyllning. Det gör inget om det rinner ut när bullarna bakas.


Topping(?):

1 ägg

1 msk mjölk

pärlsocker


Som ni vet straffar det sig ganska så rejält när man försöker fuska och använda margarin i stället för smör. Så var smarta och gör inte det är ni snälla. Annars vet väl alla hur man går till väga?


Och föresten, var vänliga och skjut mig om jag skulle få för mig att baka någonting annat, någonsin igen. I morgon äter jag sallad. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar