Sidor

lördag 24 juli 2010

Metal-macaroons (hallon/lakrits-macaroons)


Det här är verkligen bland det trevligaste man kan baka; arga hårdrocks-bakverk. Om metal vore en smak, hade det utan tvekan varit hallon/lakrits. Jepp.

Jag utgick från det här receptet. (Föresten är Jenny jätteduktig, så lusläs gärna hennes bakblogg om du vill ha inspiration).
I skalen använde jag svart karamellfärg.



Ställ helst de ömtåliga marängerna på ett ställe där de inte riskerar att bli överfallna av elaka vattenkannor.

Mellan skalen spritsade jag i två olika sorters smörkrämer.
Den svarta var en standardvariant smaksatt med lakritspulver.
Den rosa är gjord på nedkokta hallon. Det gäller liksom att höfta med smöret och florsockret tills man är nöjd.


För att riktigt sätta min konstnärliga ådra på prov, lånade jag en tunn pensel av min vän och målade små djävulsmotiv på var och en.

Och ungefär sådär kan man göra en födelsedagspresent om man har tid över.

1 kommentar:

  1. Men neeeej, receptet är borta :(

    Hittade hit från kryddburken och tyckte att dina blev så otroligt fina (och släta!) att det skulle ju liksom gå att prova, men receptet du länkar vidare till finns inte kvar. Du råkar inte ha sparat det som hårdvara (dvs papper) också?

    Frid och allt gott :)

    Svara gärna på mail (hes.svensson@gmail.com)

    SvaraRadera