Sidor

onsdag 10 mars 2010

Tofu Jalfrezi - Indien, Indien, Indien!


På något mystiskt vis har tre helvegetariska rätter smugit sig in på veckans matmeny. (Ja, den här skulle ju faktiskt även passa en vegan.) Men vad gör det när grönsaker faktiskt smakar så otroligt gott, även då de fraktats från Chile, Spanien och Gud vet vart.
Hur som helst, här kommer ett recept som jag roffat år mig från bloggen Honey, What's cooking?

Du behöver:
olja
tofu (jag använde mig av 300 g)
1 msk senapsfrön (den ljusa typen)
1 msk kumminfrön
1/2 msk gurkmeja
2 röda lökar
3 gröna chilifrukter
3 klyftor vitlök
1 klump ingefära (typ 3x3 cm)
3 paprikor i olika färger
3 tomater
2 msk torkad koriander
1/2 msk chilipulver (röd)
1.5 msk garam masala (gör gärna egen!)
1 kruka färsk koriander
salt efter smak

Tärna tofun i cm-stora bitar och stek den gyllenbrun i lite olja. Lägg undan den på ett papper.

Finhacka vitlök och ingefära och skiva chilifrukterna tunnt. Hacka rödlöken.

Hetta upp olja i en stekpanna och lägg i senapsfrön. När fröna börjar ploppa tillsätter du kumminfrön och gurkmeja. Fräs i 10 sekunder.

Släng i vitlök, ingefära och grön cili och fräs i 20 sek.

Tillsätt rödlöken och och sänk värmen till medel. Salta efter tre minuter och låt löken bli gyllenbrun.

Hacka paprikorna.

När löken fått färg tillsätter du paprikorna och lite mer salt.

Lägg på ett lock och låt pannan stå på mediumvärme i 10 minter.

Hacka tomaterna och tillsätt dem, torkad koriander och chilipulver. Lägg på locket och låt puttra i 15 minuter.

Lägg i tofun och puttra ytterligare 5-10 minuter under lock.

Tillsätt garam masalan och låt puttra i ett par minuter innan du slänger i hackad färsk koriander.

Sänk värmen betydligt eller dra av pannan från plattan och låt smakerna "gifta sig" i 20 minuter innan servering.

Den här rätten gör sig nog allra bäst med basmati. Jag var ju dock tvungen att provsmaka mitt nybakade bröd. Busigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar