Sidor

måndag 8 mars 2010

Rödkålssoppa till alla kvinnor


Okej, det har varit en lång dag som gått undan utav bara katten. Upp klockan 05 och undanknuffad ur mammas pendlargäng av en ryggsäcksman från en annan planet. Usch. Hade jag inte haft höga skor, hade jag försökt putta ner honom på tågspåret.
Jag är faktiskt ganska glad. Ibland måste man låtsas att man är farlig.

Idag har familjen surplat på en litten uppfinning jag skulle vilja kalla soppa. En lila soppa, gjord på ingredienser i samma färgskala. Mättande och fin att titta på.

Till fyra personer behöver du:
1 Rödlök
1 msk farinsocker
rapsolja
rödkål (en fjärdedels huvud kanske?)
1 stor potatis
1 liter vatten
2 köttbuljongtärningar eller kalvfond efter smak
2 dl rött vin
1 msk rosépeppar
1 lagerblad
1/2 dl grädde
1 vitlöksklyfta

2 äpplen
peppar (pepparmix går finfint)
1 pkt bacon

(Nu höftar jag utav bara satan, så känn dig fri att göra detsamma!)

Hacka löken och fräs den i oljan. Tillsätt sockret och karamelisera i några minuter, men sänk värmen. Släng i kålen och fräs lite mera innan du häller i vattnet, vinet och buljong. Lägg även ner peppar'n och lagerbladet i din kastrull. Koka grönsakerna mjuka och mixa sedan soppan med en stavmixer.
Smaka av med grädde, vitlök och eventuellt någon annan krydda.

Stek baconet som du föredrar och lägg upp på hushållspapper. Skiva äpplena lite lagom tunnt och lägg dem i bacon-pannan tillsammans med peppar. Stänk av värmen och låt dem stektorka tills de är ganska mjuka.

Ja, så grattis på eran dag alla kvinnor, flickor, tösabitar och damer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar