Sidor

tisdag 25 maj 2010

Galia-muffins

Numera är jag en Cool Xtra-person. Ja, en person som handlar sina matvaror på Coop Extra altså. Här om dagen var det rea på galiameloner. Vem kan motstå en vacker och saftig galia i vårvärmen egentligen? Inte jag.
Hur som helst fick melonen följa med i min varukorg och har snällt väntat i kylskåpet på att få bli uppäten.
Den stora dagen inträffade således föregående dag, då jag hade ett baksug som hette duga. Ett stycke kladdkaka av den bästa jag vet, och ett gäng söta vaniljmuffins med bitar av galiamelon, fick sig en svängom i ugnen.

Då jag inte kunde hitta någon vettigt recept (eller något recept över huvud taget) på melonmuffins, fick jag trolla lite med vad jag hade hemma. Resultatet blev fluffiga, söta och våriga muffins, och jag hade inte bytt ut någonting om jag skulle göra dem igen.

Använd gärna muffinsformar i samma mönster som dina vardagsrumsgardiner. Då blir det garanterat en succé.

Du behöver:

3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1.5 tsk vaniljsocker (gärna fairtrade, äkta)
125 g rumsvarmt margarin
1.5 dl strösocker
0.5 dl ljus sirap
3 ägg
0.5 dl mjölk
0.5 galiamelon (honungsmelon hade nog också varit grymt) i bitar à 0.5 cm

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Vispa ägg och socker och blanda i de torra ingredienserna.
Smält margarinet och blanda försiktigt ner det tillsammans med sirap och mjölk i smeten.
Vänd ner melonbitarna och fyll muffinsformar upp till kanten i en muffinsplåt.
Ställ plåten i mitten av ugnen och vänta i kanske 20 minuter.
Stick i dem för att se om de är klara (vi vill ju inte ha några hopsjunkna muffar, eller hur?) innan du tar ut dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar