Sidor

torsdag 10 december 2009

Milkafudge


Det har bakats lite julgodis på Terschelling. Bland annat en chokladfudge från kryddburken (ta en titt, men sluka inte hela sidan!). Då jag befinner mig några mil från allas vår favorit nummer ett, marabou, använde jag mig av milka istället.

Till receptet behöver du:
3 dl visspgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
50 g smör
2 msk flytande honung
100 g milka (Ja, eller marabou såklart. Faktiskt vilken god mjölchoklad som helst!)

Koka upp grädde, socker och sirap i en kastrull på spisen.

Låt blandningen koka till 120 grader. Om du som jag, inte har någon termometer, får du klara dig med det traditionella kulprovet. Alltså droppa lite smet i kallt vatten och se om du kan rulla en kula utav den eller ej. Kan du det, då är kolan färdigkokad.

Nu drar du av kastrullen från värmen och tillsätter smör och honung. Koka upp igen.

Stäng av och rör ner hackad choklad.

Härr upp i en form. Förslagsvis en rätt så liten en, om du vill ha tjocka bitar vs.

Sött, sött ,sött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar