Sidor

måndag 27 september 2010

Choklad- och jordnötssmörscookies

Av någon anledning finner jag mig själv i en sitation då tiden till bloggning inte tycks räcka till. Om detta är posetivt eller faktiskt ganska sorgligt har jag inte listat ut än. Dock ser det ut som att jag lyckats spara ihop några dyrbara vissnurrar till ett litet bak. Igen.
Den här morgonen satte ryggen stopp för mitt gymmande. Jag väljer att lyssna på kroppen och sparar mig till yogapasset imorgon istället.
Det här lyckades jag knåda ihop efter att jag svalt frukostflingorna; små små individuella drömmar.

Du behöver:
3.5 dl vetemjöl
1.2 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
1.2 dl stösocker
1.2 dl ljust muscovadosocker
125 g rumstempererat smör
2 dl jordnötssmör
1 ägg
1 dl florsocker

Sätt ugnen på 190 grader.
Blanda de fem första ingredienserna i en bunke.
Vispa sedan ihop de båda sock(rerna?) med smöret och 0.5 dl av jordnötssmöret, till en slät massa.
Blanda i mjölblandningen och ställ degen åt sidan.
Vispa ihop resten av jordnötssmöret med florsockret i en annan bunke.

Forma en rund platta av rejäl matsked brun deg i handflatan och gör en liten fördjupning med tummen. Fyll hålet med jordnötssmörsblandingen och försegla kakan. Platta ut den och doppa i strösocker. Lägg kakorna på en bakplåtspappersklädd plåt och baka i ugnen i 8 minuter.

För att vara på den trygga sidan bör du förvara kakorna på ett sambosäkert ställe. På så sätt kan du ta fram dem när du vill lyxa och frossa.

Nu tänkte jag testa att power walka hela vägen till jobbet. Ha en trevlig vecka.

2 kommentarer:

  1. Ett "sambo-säkert ställe". Det tog inte många sekunder att hitta dom efter att du berättat vart du lagt dom. Dessutom ett ställe jag faktiskt når upp till :O

    SvaraRadera